Aktualności

BAWARCZYCY NA DOLNYM ŚLĄSKU

17-08-2006

11 sierpnia 2006 roku przyjechało do Polski na zaproszenie Stowarzyszenia na rzecz współpracy Jaworzyny Śląskiej i Pfeffenhausen sześćdziesięciu jeden Bawarczyków. Celem tej podróży było poznanie zabytków Dolnego Śląska i odwiedzenie partnerskiego miasta - Jaworzyny Śląskiej.

Goście mieszkali w Hotelu w Marcinowicach i gospodarstwie agroturystycznym w Milikowicach.
Wycieczkę zaczęliśmy w piątek w Kościele Pokoju w Świdnicy, skąd trasa wiodła przez rynek do Katedry pod wezwaniem św. Stanisława i św. Wacława.

Następnego dnia udaliśmy się do Trzebnicy, gdzie zwiedziliśmy Sanktuarium i Klasztor, lepiej poznając życie żony księcia śląskiego- Henryka Brodatego, czyli św. Jadwigi.
Z Trzebnicy pojechaliśmy do Wrocławia na obiad w Piwnicy Świdnickiej, a następnie zapoznaliśmy się z historią miasta oglądając takie zabytki jak: ratusz, Aula Leopoldina, Katedra pw. św. Jana Chrzciciela, Kościół na Piasku, czy Hala Ludowa. Uczestnicy wycieczki byli zauroczeni stolicą Dolnego Śląska.
W niedzielę zwiedziliśmy Zamek "Książ" i stadninę koni, w której mieliśmy okazję spotkać wnuczkę słynnej księżniczki Daisy.

Po południu, specjalnie dla mieszkańców miasta Jaworzyny Śląskiej goście z Bawarii pokazali w Ośrodku Kultury w Jaworzynie Śląskiej, ludowe tańce bawarskie. Było to możliwe, gdyż wśród członków wycieczki znajdowało się również towarzystwo taneczne: "Hallertauer Volkstrachtenverein", które swoimi występami zebrało wiele oklasków publiczności. Tańce połączono z możliwością spróbowania kuchni bawarskiej, serwującej po symbolicznej cenie białą kiełbasę i piwo "Pöllinger". Dochód ze sprzedaży przewodniczący Towarzystwa przyjaciół Pfeffenhausen i Jaworzyny Śląskiej ( Freundeskreis Pfeffenhausen- Jaworzyna Śląska) pan Helmut Dietlmeier przekazał Burmistrzowi Miasta Jaworzyna Śląska, pani Halinie Dydycz na wsparcie akcji organizacji wakacji dla dzieci z ubogich rodzin.

Występy taneczne Bawarczyków połączono z festynem rodzinnym pod patronatem Burmistrza Miasta, podsumowującym akcję letnią 2006 "Jaworzyna Śląska -moje ulubione miasto" oraz "Moja wieś, moja gmina, mój powiat".

Wieczorem wszyscy członkowie wycieczki, zostali zaproszeni przez Stowarzyszenie na rzecz współpracy Jaworzyny Śląskiej i Pfeffenhausen na grilla do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Podczas wspólnego wieczoru odśpiewano wiele piosenek polskich i bawarskich, a goście zaprezentowali ludowe tańce z obszaru Bawarii Dolnej.

W poniedziałek udaliśmy do Krzyżowej, gdzie zapoznaliśmy się z biografią życia Helmuta Jamesa von Moltke i powstaniem spisku przeciwko rządom nazistowskim oraz przypomnieliśmy sobie pamiętną Mszę Pojednania z 12 listopada 1989 roku, z udziałem ówczesnego premiera Polski, Tadeusza Mazowieckiego i kanclerza Niemiec Helmutha Kohla.
Z Krzyżowej udaliśmy się na wycieczkę po Ziemi Kłodzkiej, gdzie zwiedziliśmy Kłodzko, Polanicę Zdrój i Wambierzyce.Pełni niezapomnianych wrażeń z pięknego Dolnego Śląska Bawarczycy powrócili we wtorek ,15 sierpnia do domu.
We wrześniu będą gościć u siebie zespół taneczny "Krąg" ze Świdnicy, który w ramach współpracy stowarzyszenia z Pfeffenhausen i Jaworzyny Śląskiej pojedzie do Bawarii, gdzie zaprezentuje ludowe tańce polskie.